Wat gebeurt er met de dorpskern?
Op deze vraag wilden we als oppositie in deze extra GR een duidelijk en definitief antwoord van het bestuur. Schepen Jens Eggers gaf dan wel een overzicht van de stappen die de laatste jaren gezet zijn op het hobbelige dorpskern-parcours, maar de precieze, nieuwe plannen kregen we nog altijd niet te zien. Als die er al zijn.
Wat vaststaat: op vraag van de Lijn en de Vervoersregio Leuven komt er achter de kerk in de Oudstrijderslaan een bussite met Hoppinpunt. Kostprijs: 500.000 euro.
Om die uitgave te compenseren haalt het bestuur de heraanleg van de rotonde aan de Tremelobaan, Lindelaan en Oudstrijderslaan uit de plannen. Raadslid Kestens merkt daarbij op: “De onduidelijke signalisatie op dit kruispunt is voor fietsers en voetgangers nu al een nachtmerrie, het toenemende belang van de verkeersas Tremelobaan - Oudstrijderslaan zal deze chaotische rotonde levensgevaarlijk maken voor de trage weggebruiker.“ Niet koning fiets en de jeugd, maar de auto krijgt alle voorrang. Daarmee breekt de meerderheid en in de eerste plaats de CD&V andermaal haar verkiezingsbelofte.
De werken voor de bussite in de Oudstrijderslaan zouden in september van dit jaar beginnen en die aan de Haachtsebaan in het dorp voorjaar 2022. Maar of die planning aangehouden wordt, is lang niet zeker. Eerst moet alle geld en energie nog naar het WK dorp...