Neen aan waterverspilling
Groen gemeenteraadslid Doreen Iwens agendeert andermaal het probleem van de droogte en bronbemalingen op bouwwerven. Doreen Iwens: “De duizenden liters grondwater die opgepompt worden, komen in onze gemeente vrijwel altijd gewoon de riolering in. Dat was sowieso onverstandig, maar in deze nijpende droogteperiode is dat totaal onverantwoord. Het water moet op een of andere manier terug de bodem in, zoals de wetgeving trouwens voorschrijft. Dat kan via grachten, infiltratieputten. Of je kunt het opvangen in watertanks en de boeren er hun land mee laten besproeien of de gemeentelijke groen-dienst er de plantsoenen mee laten begieten. Ook de mensen uit de buurt zouden van dat water gebruik (moeten) kunnen maken.“
Voor Groen Keerbergen is, met andere woorden, de speeltijd voor bouwaannemers voorgoed voorbij: een vergunning voor bronbemaling moet veel strenger en er moet consequent gecontroleerd en gehandhaafd worden. De droogte wordt acuut, ons bestuur moet nu eindelijk eens echt werk maken van een “waterplan”. Helaas zit het bestuur van Keerbergen in deze alweer niet vooraan in de klas.
Vlaamse regelgeving ivm grondbemaling: https://www.vmm.be/publicaties/bemalingen-waarheen-met-het-water
GECORO bis
Onder gesloten zitting komt voor de derde keer de installatie van een nieuwe Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) op de Gemeenteraad. Guy Kestens (pienter raadslid, aldus Algemeen Directeur Luc De Boeck) wees meerderheid erop dat de GECORO zoals die in april op de Raad voorlag niet conform het Vlaamse decreet was. Daarom moest er dringend een nieuwe GECORO aangesteld worden. Zo niet, dreigde een groot probleem: elke beslissing in Ruimtelijke Ordening zou dan aangevochten kunnen worden bij de Provincie en/of de Raad Van State. Bijvoorbeeld bij de geplande heraanleg van de dorspkern.
De nieuwe Gecoro-taakverdeling zoals het bestuur die in mei voorlegt, levert niet meteen een kans op een verfrissende visie op ruimtelijke ordening. Groen is het niet eens met de nieuwe samenstelling en dient een amendement in. Dat wordt (uiteraard) meerderheid tegen minderheid verworpen Laten we dan nu maar hopen dat de GECORO-deskundigen die intussen geweerd zijn niet al te gefrustreerd zijn: in februari aangesteld en nu plotseling te licht bevonden.
Directe trein Haacht – Brussel?
Groen Keerbergen wil samen met de Groene vrienden van Haacht en Kampenhout en andere politieke partners de directe trein Haacht-Brussel na zes jaar opnieuw laten rijden. De omgeving van Haacht-station wordt vernieuwd en de NMBS en De Lijn willen van de stationsbuurt een echte mobiliteits-draaischijf maken. Tijd dus om de plannen op de regeringstafel te leggen.
Schepen Jens Eggers gaat helemaal mee in de “argumenten” van de NMBS dat de trein-verbinding technisch niet haalbaar is: de sporen liggen er al jaren. Bovendien, zo voegt hij toe, een motie vanuit één gemeente zal de NMBS niet overtuigen. Daar slaat schepen Eggers de bal echter compleet mis: alle buurgemeenten hebben het voorstel unaniem goedgekeurd. Haacht, Kampenhout, Bonheiden-Rijmenam en wellicht ook Tremelo-Baal en Boortmeerbeek staan achter het voorstel. Het is Keerbergen dat alleen staat in dit dossier.
Pendelaars zullen in de file moeten blijven staan, als het van ons bestuur afhangt. Of ze moeten dubbel zolang op een bus of trein zitten. Niet meteen een stimulans om je auto te laten staan voor je woon-werkverkeer. En dan in de krant maar pronken met zogeheten duurzame plannen.