Wat met speedpedelecs in Keerbergen?
Recente cijfers van de vervoersfederatie Traxio tonen aan dat in België in 2022 695.871 fietsen verkocht werden, wat 19 % meer is dan in 2021. Meer zelfs dan het totaal aantal nieuwe en tweedehandswagens in datzelfde jaar. Bovendien worden speedpedelecs steeds populairder. Begin 2022 waren er in België 65.650 speedpedelecs ingeschreven, vaak als een alternatieve leasing voor werknemers.
Het aantal ongevallen met speedpedelecs steeg helaas ook. In 2022 waren in Vlaanderen speedpedelecs bij 538 ongevallen betrokken1. Veel onervaren fietsers stappen op zo’n snelle fiets, maar de fiets- en wegeninfrastructuur is niet aangepast en de signalering laat vaak te wensen over. Want, hoort de pedelec nu thuis op de rijweg of op het fietspad? In Keerbergen is er geen enkel verkeersbord dat rekening houdt met de gewijzigde verkeerssituatie en dat specifiek naar een speedpedelec verwijst. Nochtans is het vaak voldoende om aan bestaande gebods- of verbodsborden een P toe te voegen1.
Raadslid Kestens vraagt daarom na te gaan waar er in de gemeente conflictsituaties met pedelecs kunnen ontstaan en om op die plaatsen de signalering aan te passen met gepaste P-borden.
Burgemeester Erik Moons bevestigt dat verkeerssituaties met speedpedelecs op dit ogenblik soms verwarrend en gevaarlijk zijn. Hij belooft dat hij samen met de burgemeesters van Haacht en Boortmeerbeek naar een eenvormige oplossing voor de hele politiezone zal zoeken.
Vallende blaren en zwakke, oudere, alleenstaande Keerbergenaars
Door de toenemende vergrijzing vragen alleenstaande, oudere burgers regelmatig om hulp. Ze willen nog een tijd in hun huis blijven wonen, maar ze kunnen al het werk niet meer de baas. Voor medische kwesties, poetshulp, klusjes binnen in huis kunnen ze, als ze aan de juiste criteria beantwoorden, in de gemeente (bij het OCMW) terecht.
Maar om hun (grote) tuin te onderhouden, moeten ze de hulp inroepen van een vaak dure tuinman. We lezen in het gas-reglement van Keerbergen dat wie zijn deel van de straat en zijn (voor)berm niet onderhoudt, hiervoor een boete van € 250 kan krijgen.
Guy Kestens stelt dus de vraag of alleenstaande ouderen een paar keer per jaar hulp kunnen krijgen van de groendiensten, en of dat van die gasboete klopt.
Schepen Daemen zegt dat de burgers zelf hun tuinafval moeten verwerken en afvoeren en dat ze dus geen beroep kunnen doen op de groendienst. Wie zijn berm en zijn deel van de straat niet onderhoudt, kan hiervoor inderdaad een gasboete krijgen. In de praktijk gebeurt dit echter heel zelden. De schepen rekent ook op de solidariteit van de burgers om elkaar in moeilijke omstandigheden te helpen.
Nationaal kampioenschap tegelwippen!
Raadslid De Lobel is heel blij dat Keerbergen zich inschreef voor het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen.
De bedoeling is, zoveel mogelijk tegels en andere niet-doorlaatbare verharding te vervangen door gras, bloemen, bomen en geveltuinen. Zo wordt onze gemeente niet enkel duurzamer, klimaatbestendiger en koeler maar ook veel aantrekkelijker.
Volgens de website van Kampioenschap Tegelwippen staat de teller voor Keerbergen slechts op 1 tegel (30 op 30 cm), ofwel 0,08 tegel per 1000 inwoners. Wat eigenlijk wil zeggen dat tot nu geen enkele burger zich hiervoor inschreef.
Keerbergen zal dit kampioenschap dus zeker niet winnen.
Nochtans is ontharding broodnodig in Keerbergen. 18 % van onze oppervlakte is verhard, wat meer is dan het Vlaamse gemiddelde (15 %). Elke inwoner zou dus 2,6 m2 moeten ontharden.
Schepen Daemen antwoordt hierop dat we bij de heraanleg van de dorpsstraat op het gemeenteplein 19.000 m2 (of 20.900 tegels) zullen ontharden. Hij realiseert zich wel dat de actie tegelwippen vooral bedoeld was om de burgers te sensibiliseren, en niet zozeer voor het bestuur.
Op dat vlak is er dus nog heel wat werk aan de winkel.