Overslaan naar inhoud

Maart 2025

Onze mondelinge vragen - Groen Keerbergen

Subsidie voor herbruikbare luiers en incontinentiemateriaal

Tijdens de luierperiode van een kind produceert een gezin dat wegwerpluiers gebruikt gemiddeld 1000 kg restafval. Ook incontinentiemateriaal draagt aanzienlijk bij aan de afvalberg.

Volgens sorteeranalyses van OVAM bestaat ongeveer 12% van het huishoudelijk restafval uit luiers en incontinentiemateriaal. Dat betekent 84 miljoen kg hygiënisch afval per jaar in Vlaanderen. Daarbij komt nog de afvalstroom van kinderopvang en zorginstellingen, die niet in dit cijfer vervat zit.

Met de vergrijzing zal het gebruik van incontinentiemateriaal enkel toenemen. Het is dus noodzakelijk om oplossingen te zoeken. Herbruikbare luiers en incontinentiemateriaal kunnen de milieu-impact sterk verminderen én de afvalkosten voor de gemeenschap drukken.

De aankoop van een startpakket is echter duur. Daarom stelde Groen voor om een subsidie in te voeren:

  • Bedrag: 50% van de aankoopprijs, met een maximum van 150 euro per persoon.
  • Voor wie: gezinnen met kinderen tot 3 jaar (op vertoon van geboorteattest of attest arts/gynaecoloog) en inwoners die incontinentiemateriaal nodig hebben (op basis van een medisch attest).
  • Praktisch: aanvragen via de milieudienst, aan het loket of via een online formulier.

Het antwoord van het college:

Schepen An Wauters herinnerde eraan dat de gemeente vroeger al een premie voor herbruikbare luiers had, maar dat er in 2009 slechts één aanvraag kwam. Het initiatief werd daarom stopgezet in 2010.

Volgens haar zijn de tijden veranderd en is de kwaliteit van herbruikbare materialen verbeterd, maar aangezien de financiële meerjarenplanning voor de volgende zes jaar nu wordt voorbereid, wil het bestuur alle subsidiereglementen in één geheel evalueren. Een afzonderlijke beslissing met budgettaire gevolgen komt er voorlopig dus niet. Ook de praktische uitvoering en controle moeten volgens de schepen verder bekeken worden. Er werd geen stemming gehouden.

Groen besluit:

Voor Groen is het duidelijk: de klimaatuitdagingen en afvalproblematiek van vandaag vragen om andere keuzes dan in 2010. Groen zal dit thema opnieuw op de agenda brengen na de voorstelling van de financiële meerjarenplanning, want duurzaamheid kan niet telkens “voor later” zijn.


Aanpassingen buslijnen door De Lijn

Sinds 6 januari 2025 paste De Lijn haar aanbod aan wegens een tekort aan personeel en bussen. Ook in Keerbergen waren er gevolgen, onder meer voor lijnen 520, 501, 530 en 660.

Groen vroeg daarom aan het gemeentebestuur:

  • Hoeveel klachten zijn er binnengekomen bij De Lijn of bij de gemeente over deze aanpassingen?
  • Over welke specifieke lijnen gingen deze klachten?
  • Hebben de veranderingen invloed gehad op het gebruik van het openbaar vervoer door Keerbergenaars?
  • Zijn er op basis van de klachten al aanpassingen gebeurd sinds januari?

Het antwoord van het college:

Schepen Maikel Iliaens bevestigde de aanpassingen in het kader van fase 4 van het nieuwe Vlaamse decreet basisbereikbaarheid. Volgens de beschikbare informatie zijn er geen klachten geregistreerd, noch bij de gemeente noch bij De Lijn.

Het is volgens de schepen nog te vroeg om conclusies te trekken over het effect van de veranderingen op het gebruik van het openbaar vervoer in Keerbergen. Globaal gezien zou het aanbod verbeterd zijn ten opzichte van de situatie vóór januari 2025, maar reizigers hebben tijd nodig om zich aan te passen.

Wel wordt de schoolbusproblematiek nauw opgevolgd. Zo is de capaciteit van buslijn 503 op woensdagen verhoogd, en wordt gekeken naar de situatie op dinsdagen in Tremelo tijdens de markt, waarbij scholieren die gebruik maken van lijn 36 moeten overstappen op lijn 25. De Lijn probeert deze overstap vlotter te laten verlopen.

Groen besluit:

Groen vindt het positief dat er aandacht gaat naar de schoolbussen, maar betreurt dat de gemeente zich tevreden stelt met het ontbreken van formele klachten. Wie het openbaar vervoer in Keerbergen gebruikt, weet dat er wel degelijk knelpunten bestaan. Het is de taak van een lokaal bestuur om proactief signalen te verzamelen en door te geven aan De Lijn, in plaats van te wachten tot reizigers zelf de stap zetten naar een klacht. Groen zal dit blijven opvolgen, want een goed werkend openbaar vervoer is cruciaal voor de mobiliteit in onze gemeente.

Januari 2025
Onze mondelinge vragen - Groen Keerbergen