Mobiliteit
Fietsen
De Gordel van Keerbergen
Een fietsring rond het Hart van Keerbergen. Net als de spaken in een fietswiel wordt het hart van Keerbergen via logische fietsroutes verbonden met de gordel. Deze fietsroutes lopen verder de gemeente in zodat u, uw kinderen en uw kleinkinderen op veilige fietswegen kunnen rijden van huis naar school, bushalte, sporthal, voetbalveld, café, winkel of waar u maar naartoe wil.
De Gordel van Keerbergen verandert ons dorp in een gemeente helemaal op maat van de fietser. De hele fietsinfrastructuur waarderen we op met veilige en comfortabele fietspaden. Van de Zeept tot de Lozenhoek, van Piervenshoek tot het Meer? Via onze Gordel bent u er zo.
Comfortabel in het zadel
Het netwerk van de Gordel van Keerbergen lost een deel van de problemen op, maar er is meer nodig.
Uw fietscomfort op onze centrale assen is echt prioritair! Waar auto en fiets gevaarlijk dicht bij elkaar komen, voeren we aanpassingen door om de veiligheid van iedereen te garanderen. Prins fiets neemt met andere woorden het stuur over van Koning Auto.
De auto blijft uiteraard voor veel mensen een onmisbaar vervoermiddel, maar vorige besturen hadden bijna uitsluitend aandacht voor een vlot en comfortabel autoverkeer. Fietspaden, fietsers hebben recht op evenveel of meer aandacht en liefde. Met de explosie van het fietsverkeer vandaag kan dat niet anders.
Openbaar vervoer
Geen flexbus van De Lijn!?
We oefenen druk uit bij de Lijn om het openbaar vervoer in het hele dorp te integreren. Omdat we van de Lijn voorlopig geen flexbussen krijgen, zorgen we er zelf voor dat minder mobiele burgers op vaste tijden van de buitenwijken naar het centrum en de sporthal kunnen.
Dan met de eigen pendelbus naar het centrum!
U wilt vanuit de randbuurten zonder auto naar het centrum van Keerbergen? Een hele uitdaging. Openbaar vervoer is er niet overal, met de fiets is het soms te gevaarlijk en te voet is voor velen te ver of onpraktisch.
Ons voorstel:
- een gemeentelijk elektrisch pendelbusje dat (net als de Flexbus van de Lijn) de buitenwijken van ons dorp met het centrum verbindt. Dit gemeentelijke busje kan dan ook gebruikt worden als aanvulling bij de bestaande Minder Mobielen Centrale.
Bushalte aan de sporthal
Op dit moment is de sporthal niet bereikbaar met het openbaar vervoer, waardoor de parkeerplaats vaak overvol is. Een halte van De Lijn, een Hoppinpunt, bij de sporthal is daarom cruciaal. Met onze gemeentelijke pendelbussen kunt u alsnog de sportwedstrijden bijwonen of zelf sporten zonder dat u uw auto nodig heeft.
Wandelen
Trage wegen
U hebt ze hier en daar misschien al wel opgemerkt. De gele bordjes van de voetwegen, de zogeheten trage wegen. Het zijn meestal leuke wandelwegen door velden en langs achtertuinen. Ze vormen een integraal deel van het mobiliteitsnetwerk van onze dorpen en herinneren er ons aan dat we nog steeds in een dorp wonen! Bovendien zijn deze voetwegen uitermate veilig: auto’s en vaak zelfs fietsen kunnen er niet komen. Vele voetwegen zijn echter niet altijd even toegankelijk en duidelijk aangegeven. Soms zijn ze ronduit verwaarloosd.
We brengen deze routes voor u beter in kaart en integreren ze met onze fietsGordel. Samen ontdekken we op een veilige en rustige manier de verborgen pareltjes van onze gemeente!
Mobiliteit tegen 2030
In 2021 keurde de gemeenteraad de toetreding tot het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed. Toch is er nog heel wat werk aan de winkel om de doelstellingen voor 2030 te halen, zeker op het vlak van mobiliteit.
Om onze klimaatambities waar te maken, moeten er tegen 2030 in onze gemeente minstens 130 laadpalen en 13 deelwagenpunten beschikbaar zijn. Bij Groen willen we de uitrol van deze laadpalen en deelmobiliteit versnellen, zodat we sneller vooruitgang boeken dan de afgelopen drie jaar. We streven naar een slimme en logische spreiding van deze voorzieningen, zodat iedereen er makkelijk toegang toe heeft en we samen een duurzamere toekomst creëren.